City Barge en Kotug bouwen elektrische duwboot


Minister Cora van Nieuwenhuizen vindt de innovatie van KOTUG “Gaaf en veelbelovend”. City Barge en het Rotterdamse bedrijf Kotug hebben een elektrische duwboot gebouwd voor winkelbevoorrading, vuilnisophaal en woningbouw in de binnensteden. Kotug ziet z’n kans schoon nu in Amsterdam de kades bezwijken onder het vrachtverkeer. ,,De vaarwegen liggen er. Dit is de oplossing’’, zegt Almar van Herk van Kotug.

Deze eerste e-duwboot, de City Barge One, gaat huisvuil ophalen in Delft. Het gaat om een test van de gemeente. ,,Er is ook interesse vanuit Leiden en Utrecht. Allemaal historische steden met grachten.’’ Holland Partners verzorgde de subsidieaanvraag om deze innovatie mogelijk te maken.
Begin deze maand stortte in Amsterdam bij de Grimburgwal een kademuur in. Veel bruggen en kades in de hoofdstad zijn er slecht aan toe en hebben te lijden onder vrachtverkeer. Meer steden kampen met die problemen. De City Barge kan schoon, stil en zuinig net zo veel vervoeren als een truck, zegt Van Herk. Dankzij een speciaal, vlak ontwerp van de romp is het verbruik van het vaartuig volgens hem bij een snelheid van 9 kilometer per uur vergelijkbaar met dat van een Nespresso-koffieapparaat. ,,1000 watt.’’

De City Barge One is de eerste van dertig volledig emissieloze vaartuigen die binnen acht jaar in Nederland moeten varen. Die doelstelling presenteerde verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen op dezelfde bijeenkomst. Er zijn nog grote slagen te maken aldus de Minister van verkeer. Volgens haar zijn uitvindingen als de e-boot in de scheepvaart van cruciaal belang voor Nederland. De binnenvaart komt mensen tekort en door corona zitten op zee nu mensen al maanden vast, omdat er geen nieuwe bemanning kan komen. ,,Dan is het prettiger een schip vanaf de wal te kunnen besturen.’’
Of de elektrische duwboot van Kotug ook onbemand kan varen? Van Herk knikt. ,,Dat systeem is hier ook op te monteren.’’ Voor de eerste proef, de vuilophaal in Delft, is dat niet aan de orde.

De City Barge One van Kotug vaart op batterijen. Als ze leeg zijn, komt er een nieuw opgeladen setje in. ,,De ontwikkeling van die accu’s gaat snel’’, zegt Van Herk. ,,Er komen ook nieuwe technologieën bij, zoals met waterstof.’’
Voor de bevoorrading in de stad is een batterijenwissel geen probleem. Voor grotere schepen die tussen steden varen, moeten er volgens hem wisselstations op de route komen.